Christmas Present Red

Tilfredshed er ikke nok … der skal begejstring til!

  • Ikke kategoriseret

Når vi prædiker begejstring og passion, ja ligefrem på arbejdet og i hverdagens trummerum, er der mange grunde til det. Der er mange facetter af hvad vi begejstres af, hvad vi brænder for, og hvad der får os til at give den en tand ekstra. Indrømmet, det kan føles som et stort ord ligefrem at tale om passion for det. Men det er vigtigt at vi gør det. At vi tænker og føler efter og står ved hvad vi er begejstrede for og passionerede omkring. At vi siger det højt, at vi deler det med andre, på arbejdspladsen, i foreningen (hvor der selvsagt kan være mange der har en lignende passion) og hvor vi kommer i øvrigt.

For det at være passioneret er ikke bare noget værd dér hvor vi er passionerede – om det er i snedkerværkstedet, i køkkenet, mens vi leger med børnene eller skriver de ondeste kravsspecifikationer, planlægger næste firmafest eller slet og ret passer kassen. Det der begejstrer og tænder os, får os til at vibrere, sitre og gøre alting lidt sjovere. Jeg kalder mig gerne – i alvor – passionsevangelist, og jeg gør det fordi den passion vi hver især har, er det så forbandet vigtigt at vi står ved. Halleluja.

But Wait, there is more! (Som de siger i TV-shoppen)

Begejstring ses på bundlinjen

For der er tilmed mere i det end at vi skal tage vores begejstring med os, alene for vores egen og for vores omgivelsers skyld. Vi skal gøre det fordi begejstring er det der skal til; tilfredshed er ikke tilstrækkeligt. Det gælder internt i vores organisationer og på vores arbejdspladser, og det gælder i vores forhold til vores kunder. Aha! Forskning viser simpelt hen at både kundeloyalitet og medarbejderloyalitet drives af begejstring mere end blot tilfredshed. Og det er stærke sager. Det er en direkte sammenhæng mellem os på den ene side, og omverden på den anden. Fra i den ene ende det vi hver især er begejstrede for – hjemmefra, som hobby OG på arbejdet; over den gnist vi tænder på vores arbejdspladser og i vores organisationer og den gensidige respekt og nysgerrighed vi møder hinanden med – en gnist der skaber noget større end det vi hver især helt kan forklare, en begejstring for det vi gør sammen; og så i den anden ende den begejstring vores kunder kan opnå fordi de hos os møder den særlige gnist og begejstring.

Yep. Jeg ved det lyder vildt. Lidt vovet. Men sådan er det med begejstring. Og det vil vi se nærmere på i kommende blogposts.

Læs selv med

Læs mere om dette hos Søren Bechmann, Service er marketing (Gyldendal Business2012) – www.bechmann.info. Tak til Søren for inspiration og for at vise vejen. (Om dette og om meget andet som vi også vender tilbage til.)